w al. Karkonoskiej
Wrocław zakończył prace na budowie nowej trasy rowerowej na południu miasta – w alei Karkonoskiej. Trasa rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich z Krzycką, a kończy w ulicy Francuskiej w Bielanach Wrocławskich. Inwestycja zrealizowana na odcinku 3,1 km pochłonęła ponad 9 130 000 zł i była realizowana w oparciu o środki z funduszy Unii Europejskiej w ramach projektu pn. "Budowa dróg rowerowych we Wrocławiu - etap II". Projekt uzyskał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020, w ramach Osi priorytetowej nr 3 „Gospodarka niskoemisyjna”, Działania nr 3.4. „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych”, Poddziałania nr 3.4.2. „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych – ZIT Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego”.
„- Budowa trasy rowerowej w ciągu alei Karkonoskiej to z pewnością jedna z największych i najważniejszych inwestycji rowerowych ostatniej dekady, zarówno jeśli chodzi o długość nowej ścieżki, jej lokalizację, jak i infrastrukturę towarzyszącą. Połączenie rowerowe wzdłuż al. Karkonoskiej jest niezwykle istotne, bowiem z jednej strony przyłącza wrocławskie osiedla do sieci tras rowerowych (Krzyki, Klecina, Ołtaszyn, Partynice), a z drugiej komunikuje nas z gminą Kobierzyce poprzez Bielany Wrocławskie. To przedłużenie najpopularniejszej trasy rowerowej we Wrocławiu biegnącej wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich z natężeniami na poziomie ponad 5000 rowerzystów dziennie. W pięcio minutowym zasięgu tej trasy tylko w samym Wrocławiu mieszka ponad 18 tysięcy osób. Z kolei w odległości 10 minut mieszka już ponad 46 tysięcy osób, co pokazuje jak olbrzymi potencjał drzemie w jej wykorzystaniu. Nie zatrzymujemy się i pracujemy dalej. Tylko w tym roku przybędzie nam 20 km nowych tras rowerowych, a tych we Wrocławiu mamy już ponad 1100 km. Pamiętajmy także, że infrastruktura rowerowa powstaje również przy okazji realizacji wielkich inwestycji, jak TAT czy tramwaj na Popowice, a powstające tam ścieżki nie są ujęte w programie rowerowym. Na ten rok na infrastrukturę rowerową przeznaczymy ponad 37 mln zł.„– mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
3,5 km odcinek prowadzi przez aleję Karkonoską, park Kleciński, aż do ul. Francuskiej. W ramach wcześniej realizowanej inwestycji partnerskiej z Wrocławiem, Gmina Kobierzyce wykonała już wcześniej wydzielone drogi dla rowerów w całym „Węźle Bielańskim”, do którego dojedziemy ścieżką w ul. Francuskiej. Bardzo istotnym elementem inwestycji jest 25m długości kładka przez rzekę Ślęzę, która usprawnia komunikację rowerową i pieszą nie tylko w obrębie samego parku Klecińskiego, ale po obydwu stronach rzeki i pomiędzy dwiema gminami.
Potwierdza to Ryszard Pacholik, Wójt Gminy Kobierzyce:
„- Nasza trasa rowerowa T3 dzięki dobrej współpracy z Wrocławiem, zyskała bardzo ważny łącznik. Z Bielan Wrocławskich, gdzie mamy już nowe ścieżki rowerowe, oznaczona trasa wiedzie do samych Kobierzyc z wykorzystaniem dróg o mniejszym natężeniu ruchu. Stale też rozbudowujemy naszą infrastrukturę rowerową oraz wyznaczyliśmy w terenie, zaczynające się w Kobierzycach, dwie trasy – pętle o charakterze turystycznym. Teraz rowerzyści będą mogli bezpiecznie przemieszczać się wydzielonym od ruchu samochodowego odcinkiem pomiędzy gminami. Szybko i bezpiecznie pojedziemy do miasta i za miasto rowerem. Wycieczka, dojazd do pracy, na zakupy czy do szkoły stanie się znacznie łatwiejszy. Blisko, coraz bliżej – myślę, że te słowa doskonale odzwierciedlają efekt tej inwestycji.”
Realizowana przez Gminę w latach 2017 – 2018 inwestycja nosiła nazwę:
i była wybrana do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 dla Poddziałania 3.4.2 Wdrażanie strategii niskoemisyjnych - ZIT WrOF
Ważnym elementem trasy T3, realizowanym w 2018 r. w odrębnej inwestycji, była wykonana droga gminna Bielany Wrocławskie – Domasław, którą wyłączono z przelotowego ruchu samochodowego. Długość drogi: ok. 1,5 km. Na terenie gminy w 2018 r. wyznaczono 3 trasy rowerowe, oprócz trasy T3, są to trasy K1 i K2 stanowiące dwie pętle po południowej części gminy. Przebiegają głównie po drogach lokalnych, w części po drodze dla rowerów lub ciągach pieszo - rowerowych (Kobierzyce – Królikowice i Kobierzyce - Pełczyce).
W ostatnim czasie w gminie realizowano następujące inwestycje rowerowe: